17 oktober 2022

Självledarskap – Ansvarsfullt eller oansvarigt?

Självledarskap har den senaste tiden blivit ett ganska överanvänt och till viss del misshandlat begrepp. En del hävdar att det slagit över och börjat handla om att man ska vara egoist och alltid sätta sig själv framför arbetsgivaren. Det är inte så vi ser det! Ett sunt självledarskap bör handla om att ta ansvar för sig själv. Vi vill ju alla ha mer tid, mer energi och må bra. Så hur gör man?

 

  1. Självinsikt
    Att veta vem man är, vad man vill, hur man uppfattas av andra och hur man reagerar i olika situationer ger självinsikt. Som ledare är det extra viktigt eftersom man då blir mer trygg i sig själv och mer tydlig i sin framtoning. Att förstå vem man är kan ta lite tid och det handlar mycket om att reflektera samt att vara intresserad av att reflektera. Man kan i olika situationer fundera över hur man reagerar och känner, varför det blir så och hur man vill göra nästa gång. Att fråga andra om hur man uppfattas är också ett bra verktyg för att fördjupa kunskapen om sig själv. Olika beteendeanalyser som exempelvis DISC och OPQ ger ofta en väldigt god uppfattning om vem man är och hur andra upplever att man är.

     
  2. Självkontroll
    Självkontroll handlar om att kunna styra impulser samt ha förmågan att bedöma när det är lämpligt eller inte att agera. Det handlar även om viljestyrka och självdisciplin. I en ledande roll är det viktigt att kunna tänka efter före, för att kunna bedöma konsekvenserna av det man vill säga eller göra. Självkontroll blir svårare vid stress men finessen är att man kan träna sig i detta och lära sig bli mindre impulsstyrd, det handlar då om att först reflektera så man har koll på när det brukar hända. Därefter är det bara att öva! Testa gärna att börja införa tanken ”Måste jag säga något nu?” Ibland kan man vänta för att ge sig själv tid att fundera på hur och om man vill agera.​

     
  3. Motivation
    Ibland tror man kanske att motivation är något som uppstår av sig självt, som råkar hända lite då och då. Men så är det inte. Motivation är något vi i allra högsta grad kan styra själva, inte minst genom att identifiera tillfällen då vi känner oss extra motiverade. När du känner hög motivation, försök utröna mer specifikt vad det är som gör att du känner dig motiverad. När du vet det, kan du aktivt söka dig till den typen av aktiviteter och situationer eller kanske arbeta på ett sätt som du tycker är kul. Det är också viktigt att se att man själv har ansvar för sin motivation. Man kan inte förvänta sig att arbetsgivaren ska servera den. Om du känner att motivationen tryter, fråga dig själv om du är på rätt ställe med rätt arbetsuppgifter för just dig. Kanske har du en fancy titel och ett tjockt lönekuvert, men är det kul på riktigt? Ser du fram emot att gå till jobbet eller längtar du egentligen efter något annat?

     
  4. Stresshantering
    Tyvärr verkar stress och stresshantering aldrig bli omodernt. Människan har en utmaning i att få ihop sitt liv och sitt välmående, arbete och fritid. I en värld som blir alltmer oviss och i ett samhälle med allt högre tempo, är det en superkraft att kunna hantera sin egen stress. Kan vi det så får vi större tillgång till vår hjärnkapacitet och dessutom åldras vi långsammare! Så hur gör man? Återigen handlar det mycket om reflektion! I vilka situationer brukar du bli stressad? Vad är det egentligen som stressar dig? Dina tankar, andras reaktioner, att inte ha kontroll, att du tagit på dig för mycket, att du har för höga krav på dig själv? Och kanske viktigast av allt, när och hur återhämtar du dig? Får vi bara regelbunden återhämtning kan vi klara ganska mycket stress. Återhämtningen är precis som orsakerna till stress - olika. Vissa återhämtar sig genom att göra ingenting, andra slappnar bäst av i att umgås med nära och kära. En del kopplar bäst bort hjärnan när de spelar tv-spel, tränar eller målar, andra behöver sova mycket eller spendera tid i naturen. Det man säkert vet genom forskning, är att sömn, mindfulness (medveten närvaro) och motion är mycket effektivt för att motverka stress. De sänker stress, minskar risken för allvarliga sjukdomar som cancer och hjärt/kärl-sjukdomar och ger optimal återhämtning.

     
  5. Uthållighet
    Varför är uthållighet bra? Jo, om man ska lyckas med något, särskilt om det är en lite större utmaning, krävs det oftast ganska stor dos uthållighet. Att köpa ett gymkort är ganska enkelt, men att faktiskt gå och träna regelbundet kräver mer. Framgångssagor handlar betydligt oftare om uthållighet och passion än talang och IQ. Man brukar tala om fixed eller growth mindset. Growth mindset har de som ser motgångar och hinder som möjligheter, tar lärdom av misstag och sätter upp långsiktiga mål. De odlar intressen och bejakar sin nyfikenhet.


    Även uthållighet går att öva upp! Utmana dig själv med att fundera på vad du lärde dig av det där irriterande problemet eller misstaget – och vilka fördelar det faktiskt också förde med sig. När du sätter långsiktiga mål, lägg extra energi på din motivation och hur du ska göra för att parera de svårigheter och hinder som dyker upp längs vägen.
     
  6. Fokus
    Något vi med säkerhet vet är att multitasking är ineffektivt. Det är till och med så att vår IQ sjunker när vi gör för många saker samtidigt. Men att vara fullt ut här och nu är svårt! För att öka ditt fokus finns det några olika saker man kan jobba med. En bra grej är att fundera på förhållandet bråttom/viktigt. Skriv ner de saker du har på din to-do och gradera hur viktiga de är på en skala 1 till 5. Fundera sedan på hur brådskande de är. Högst totalpoäng ska förmodligen prioriteras. Det här kan vara bra när det är svårt att sortera och prioritera. Man kan också fundera på vilken tid på dygnet man är som mest effektiv och styra de svåraste och mest krävande uppgifterna dit. Att träna på medveten närvaro, meditera, införa många korta pauser och att inte alltid vara nåbar gör också mycket för bibehållet fokus.

     
  7. Självmedkänsla
    Att vara lite snäll mot sig själv tycker många är svårt. Men faktum är att man oftast blir en härligare och mer empatisk människa om man tar hand om sig själv och sina behov lite bättre. Vad säger du till dig själv i din inre dialog? Hur behandlar du dig själv när du misslyckas eller råkar göra något riktigt klantigt? Fråga dig själv om du skulle säga samma sak till en nära vän? Ett bra sätt att jobba med sin medkänsla till sig själv är att varje kväll summera vad du gjort bra under dagen. Det behöver inte vara några stordåd, utan kan till exempel vara att du unnade dig att vila eller att du tog tag i den där surdegen du skjutit på lite för länge.
    Ett av de allra mest effektiva sätten att må bra i sig själv är faktiskt att hjälpa andra och det är ju verkligen en win-win. Vad kan du göra för någon annan idag? Beröm kostar inget och kan göra både din och någon annans dag!

 

Att ha ett gott självledarskap är som sagt en viktig del i ledarskapet och därför ingår det i alla våra moduler i vårt ledarskapsprogram. Vårens utbildning är nu öppen för anmälan, läs mer om den här:

Öppet ledarskapsprogram (headconsulting.se)